Wielu z Nas szuka odpowiedzi na pytanie jak tworzyć nowe nawyki do swojego życia. Każdego dnia powtarzamy sobie „Od jutra będę ćwiczyć/zdrowo jeść/…” . Następnego dnia jednak nic się nie dzieje. Chciałabym Ci pokazać jak ułatwić sobie drogę do lepszej kondycji/zdrowa/produktywności. Na końcu artykułu znajdziesz listę mini nawyków wartych uwagi. Mimo, że ich wykonanie nie zajmuje dużo czasu, mogą polepszyć jakość Twojego życia.

Zaplanuj pracę nad nawykiem

Najważniejsze jest to, żebyś miał czas na wykonanie danej czynności. Powiedźmy, że chcesz zacząć ćwiczyć regularnie. Po pierwsze, zastanów się jaka forma ćwiczeń będzie Ci najbardziej opowiadała. Nie oszukuj się, myśląc, że zaczniesz ćwiczyć jogę, jeśli tego nie znosisz. Nie lubisz siłowni? Ćwicz w domu. Po prostu wybierz coś dla siebie. Tutaj bardzo przydatny może okazać się  YouTube.

Zastanów się, kiedy chcesz wykonywać daną czynność. Rano czy wieczorem? W przypadku ćwiczeń i większości aktywności, podpowiem z własnego doświadczenia, że lepiej jest robić je rano. Wieczorem może wypaść Ci tysiące spraw. Najlepiej zrób to odrazu po przebudzeniu, jeśli masz taką możliwość. Jeśli nie zastanów się, czy nie uda Ci się wstać 30 minut wcześniej?

Wybierz częstotliwość pracy nad nawykiem. Czy będziesz robił to codziennie? A może 3 razy w tygodniu? Pamiętaj, żeby nie stawiać sobie poprzeczki za wysoko. Jeśli z góry zaplanujesz, że będziesz ćwiczyć codziennie o 6:00 po godzinę to, dam sobie rękę uciąć, że nie uda Ci się to. Skoro dotychczas nic nie robiłeś w tym temacie, to nagle nie zachce Ci się tak bardzo, że będziesz robił to aż godzinę.

Zacznij od krótkich sesji treningowych. Małych porcji. Na przykład jutro wstań i zrób 50 przysiadów. Przyzwyczaj swoje ciało. Stosuj to przez tydzień, potem dorzuć do tego inne ćwiczenie.

Ważne jest to, żebyś nie omijał 2 dni z rzędu. Potem będzie Ci ciężko wrócić. Powiedźmy, że w poniedziałek ćwiczyłeś, we wtorek zaspałeś i nie dałeś rady. W środę już musisz poćwiczyć, chociaż 5 minut.

Zajmuj się jednym nawykiem na raz

Tak wiem. Chcemy wszystkiego już teraz. Jeśli zaczynasz pracę nad sobą, możesz wpaść w pułapkę swojej ambicji. To nic złego. Jeśli chcesz jednak, żeby nawyk na stałe zagościł w Twoim życiu, pracuj nad nim powoli i zajmuj się jednym na raz.

Powiedźmy, że chcesz wprowadzić taką listę nawyków:

  • wstawać o 6:00
  • ćwiczyć 30 minut dziennie
  • medytować

Jeśli nagle, z dnia na dzień zaczniesz wstawać o 6:00, ćwiczyć, a potem medytować, możesz się szybko zniechęcić i nic z tego nie wyjdzie.

Przez pierwsze 3 tygodnie zacznij pracować nad wstawaniem o 6:00. Testuj ile godzin musisz spać, żeby ból był mniejszy. O której, najlepiej kłaść się spać. Co sprawia, że Twój sen jest lepszy? Potem dorzuć do tego ćwiczenia, a następnie medytacje. Tak po 9 tygodniach wszystkie Twoje nawyki będą z Tobą na stałe. Pomyślisz, że to długo. Ten czas i tak upłynie, pomyśl ile tygodni tego nie robiłeś 🙂

Sama pracowałam nad nawykiem wczesnego wstawania. Na początku, męczyłam się niemiłosiernie. Potem było coraz lepiej. Teraz już wiem, że najlepiej gdy kładę się spać między 22:00, a 22:30. Wtedy mogę wstać o 5:30. Kolejny test to, to co mogę zrobić żeby mój sen był lepszy. Po pierwsze kiepsko śpię, gdy przed samym snem gapię się w telefon. Dużo bardziej wypoczęta wstaje, gdy przed zaśnięciem czytam książkę chociaż przez 15 minut. Sprawdź sam, dzień po dniu 🙂

Czy wiesz po co chcesz to robić?

Zastanów się nad swoją motywacją. Dlaczego właściwie chcesz wstawać wcześniej? Co Ci to da? Co będziesz robił z godzinami, które zyskasz? Zapisz to w notesie i co jakiś czas przypominaj sobie swoje motywacje. To pomoże Ci pozostać skupionym na celu.

Rozliczaj się

Kartka papieru, a na niej zapisane dni tygodnia. Tylko tyle jest Ci potrzebne do śledzenia nawyku, który wprowadzasz. Nic więcej. Zapisuj, kiedy udało Ci się, na przykład ćwiczyć, a kiedy nie. Jeśli jakiś tydzień będzie idealny, na przykład 5/5 treningów, koniecznie daj sobie jakąś nagrodę!

Lista malutkich nawyków wartych uwagi

  1. Wypij dużą szklankę wody zaraz po przebudzeniu
  2. Przed rozpoczęciem pracy pozbądź się tego co Ci przeszkadza – wyłącz powiadomienia, posprzątaj biurko 
  3. Codziennie rano lub wieczorem po skończonej pracy porządkuj biurko 
  4. Pościel łóżko codziennie rano 
  5. Za każdym razem, gdy wychodzisz z jakiegoś pomieszczenia i widzisz jakąś rzecz z innego pomieszczania do którego idziesz, zabierz ją ze sobą i zanieś tam gdzie powinna być 
  6. Sprzątaj jedno pomieszczenie każdego dnia 
  7. Napisz za co jesteś wdzięczny (3 rzeczy za które jesteś wdzięczny lub sprawiają, że jesteś szczęśliwy)
  8. Ćwicz/rozciągaj się codziennie rano 
  9. Prowadź dziennik (tekst ciągły lub podpunkty – rano lub wieczorem)
  10. Przeczytaj coś inspirującego. Najlepiej rano to napędzi Twój dzień pozytywnie.
  11. Przytul dziecko/partnera/zwierzaka 

Więcej na temat mini nawyków znajdziesz w książce „Piętrzenie nawyków. 97 małych zmian, które odmienią Twoje życie” Steve Scott.